Pages

Sunday 17 January 2016

SE: Lär dig tyska med nyheter för barn

http://www.tivi.de/fernsehen/logo/start/

Å den ena sidan tycker jag att mina barn har för lite internationell nutidsorientering in sin schweiziska skola. Å den andra skulle hela familjen må bra av att regelbundet verkligen lyssna på högstyska (Hochdeutsch). Nu kan jag slå två flugor i en smäll tack vare ZDF Logo-Kindernachrichten. Programserien bygger på en daglig 10-minuters nyhetssammanfattning, på ett språk anpassat för barn. De senaste sju dagarnas program hittar du här.

Intressant nog kan vi förvänta oss allt mer material av det här slaget framöver. Under den senaste tiden har det ju kommit många flyktingar till Tyskland, bland dem en hel del barn. Tyska myndigheter ser språket som ett av de viktigaste redskapen för att integrera de nyanlända. Jag lovar att följa utvecklingen och informera dig om de nya verktyg, program och applikationer som jag hittar.

Förresten: Att slå två flugor med en smäll heter "zwei Fliegen mit einer Klappe zu schlagen" på tyska.

- - -
English version

No comments:

Post a Comment

Thank you for leaving a comment! I love feedback!