Pages

Thursday 23 April 2015

SE: En dagsutflykt till Karlovy Vary (Tjeckien)



Vår tanke var att åka till Karlovy Vary (på tyska Karlsbad) för att möta våren, men i stället bjöds vi på ett snöoväder när vi, vid Cheb, åkte in i Tjeckien från Bayern. Det var inte så lyckosamt, för just där kör man på en landsväg med mötande trafik och vi hade hunnit byta till sommardäck. Redan före avresan från Zürich hade vi dock förstått att påsken skulle bli kall. Därför hade jag begärt sen utchecking på vårt hotell Aqua Marina, så att vi skulle få tid att njuta av såväl en lång hotellfrukost som tid vid poolen. Planen var att vänta in solen innan vi gav oss ut på sightseeing.

Trdelník 

När vi väl gav oss ut, inledde vi vår stadspromenad i den nedre delen av staden där barnen fick resans första trdelník – ett sött tjeckisk påskbröd som bakas över glödande kol. Därefter vandrade vi genom kurortens enormt pampiga villakvarter upp till den ortodoxa kyrkan. Från den hade jag en fantastisk minnesbild från åren 1991-92, när jag bodde i Prag som student. Men det var ju ett tag sedan och jag får erkänna att jag den här gången var ganska besviken på interiören, även om utsidan tveklöst är mycket vacker.

I våra dagar har Karlovy Vary åter blivit väldigt populärt bland Rysslands överklass, men i år gjorde sig kanske krisen i det landets ekonomi påmind, för med undantag från vissa lustigheter (t.ex. anslag i vårt hotells spa-anläggning som var skrivna enbart på ryska - alltså vare sig på tjeckiska, engelska eller tyska) upplevde jag inte att ryssarna skulle dominera staden, vilket vissa tjecker brukar hävda.

Väl tillbaka i stadskärnan var det dags att smaka på det berömda mineralvattnet från de varma källorna i den moderna - men absolut inte ointressanta - byggnaden där man också hittar den mäktiga gejsern Vřídlo. Barnen tyckte att vattnet mest smakade blod (det är väldigt rikt på järn) men både min fru och jag tog oss några rejäla klunkar.

Därmed var vi nöjda med vårt dagsbesök och tur var det, för det började återigen att snöa ymnigt. Det gjorde först ingenting, för vi behövde ändå äta något, men snart var det dags att fortsätta resan mot Prag. Återigen möttes vi av landsväg med mötande trafik. Ärligt talat, kombinationen snö och sommardäck gjorde detta till en av mina otrevligare körupplevelser på flera år. Tur att vi gillade Karlovy Vary!

- - -
Våra första familjeresa med bil till Tjeckien tog oss till städerna Prag, České Budějovice, Český Krumlov, Písek och Tábor samt slottet Hluboká. Under den andra besökte vi Znojmo, Telč, Brno och, naturligtvis, Prag.








- - -
English version 

No comments:

Post a Comment

Thank you for leaving a comment! I love feedback!