Pages

Sunday 1 March 2015

SE: På skidor med barn från Dienten till Maria Alm (Österrike)


För andra året i rad har vi, under barnens vinterlov, fått njuta av en fantastisk skidvecka i Dienten am Hochkönig (Österrike) tillsammans med släkt och vänner från Sverige. De första två dagarna hade vi visserligen snöstorm, men sedan blev det precis så soligt som jag minns Dienten från min ungdom.

I och med att våra barn (nio respektive elva år gamla) nu har åkt skidor i fyra, kunde vi för första gången röra oss obehindrat i liftsystemet, från Hinterthal till Mühlbach. Inte ens backen ner i den sistnämnda dalen orsakade några svårigheter, trots att den är markerad som en svart pist (en relativt enkel sådan, men ändå...).

En dag tog vi oss dessutom ända bort till toppen Aberg-Langeck (1.900 m) vid Maria Alm. Transportsträckan dit är kanske inte direkt något äventyr för vuxna, men våra barn gillar att inta störtloppsställning och åka på så fort de kan utan några ”onödiga” svängar... Viktigast av allt: inte på någon del av vägen behöver man staka för att komma framåt. Backarna runt Maria Alm är inte direkt bättre, men omväxling förnöjer, som det brukar sägas.

Veckans mest speciella kvällsnöje ägde rum uppe på restaurangen Grünegg. Vi valde att vandra upp, vilket vår yngste son inte var helt nöjd med, eftersom det handlar om en halvtimmes promenad. I ärlighetens namn finns det en linbana som alternativ, men den är allt annat än nyrenoverad. Menyn på Grünegg påminner tyvärr mer om typiska bergsrestauranger än om dem nere i byn, men det kompenseras av slutet på besöket: kälkåkning längs med den upplysta vägen tillbaka ner till Dienten. Trots att vi bor i Schweiz har jag aldrig åkt kälke som vuxen och måste säga att det var fantastiskt kul. Nåja, min yngste son som åkte med mig, tyckte att jag var lite väl galen när jag gång på gång lät oss få så hög fart att jag var tvungen att styra in i snövallen för att bromsa.

En annan upplevelse värd att nämna var att våra söner i år fick åka lite själva under lunchpauserna, medan deras pappa drack öl. Nu vet jag ju att de kan fråga och förklara sig på tyska, om så skulle behövas. Det kan tyckas vara en självklarhet eftersom vi bor i Zürich, men det har faktiskt bara gått 1,5 år sedan som vi flyttade hit.

- - -
Bodde gjorde vi även detta år på Dorfstub'n och det vill vi gärna fortsätta med eftersom familjen Pabinger som sköter stället gör ett lysande jobb.

- - -
Liftsystemet Hochkönig hör till skiregionen Ski Amadé ,vilket sträcker sig över förbundländerna Salzburg Land och Steiermark.

- - -
Förra årets bloggpost om Dienten am Hochkönig hittar ni här.








- - -
English version
Deutsche Version 

No comments:

Post a Comment

Thank you for leaving a comment! I love feedback!