Pages

Monday 13 October 2014

SE: Stadrundvandring med barnen i Salzburg (Österrike)


Fram till vår flytt till Zürich var Österrike – tack vare den lilla alpbyn Dienten – det närmaste jag hade ett ”hem” i ett tysktalande land. Men trots att jag alltså åtskilliga gånger har varit i Förbundslandet Salzburg, har jag först nu upplevt själva staden som givit det sitt namn.

Och ja, Salzburg är precis så idylliskt som min tjeckiska mormor alltid brukade hävda och som jag själv alltid har anat tack vare en ”Sound of Music-wurm” i min ungdom. Det enda som förvånade mig var att stadskärnan är så liten – våra barn vandrade glatt runt med oss överallt utan att klaga en enda gång.

Bekvämt nog kunde vi ställa bilen i ett parkeringshus i en av kullarna som omger innerstaden och inledde med en guidad rundtur uppe på fästningen Hohensalzburg, där den svåröverträffade utsikten var det starkaste intrycket. Efter det besökte vi katedralen (Dom) och den idylliska affärsgatan Getreidegasse för att slutligen ta bron över ån Salzach till trädgården runt slottet Mirabell.

Barnens stora lärdom av vår rundvandring är att turism inte bara är positivt. Vi var här i oktober – alltså under lågsäsong – och trots det gick en av Salzburgs original runt och skrek att alla turister borde åka hem.”Skit-Mozart” (”Scheiss-Mozart”) upprepade han gång på gång; liksom för att ge en enskild människa skuld för situationen. Gissa om våra söner tycker att 1700-talskompositören har fått ett skitroligt epitet!

 

 

 

 

- - -
English version 
Deutsche Version (kommt mit der Zeit...)

No comments:

Post a Comment

Thank you for leaving a comment! I love feedback!