Pages

Friday 5 September 2014

SE: Vandring med barnen i Flumserberg – avrundad på klätterställningen 'Cliimber'


Jag har redan skrivit att jag gillar skidåkning i Flumserberg på vintern. För några veckor sedan åkte vi dit igen med barnen, den här gången för att vandra. Vi parkerade bilen i Tannenboden, varifrån vi tog linbana upp till Prodkamm (1.939m).

Likt tidigare i Engelberg, valde vi en vandringsled med stationer där det erbjuds lite extra sysselsättning. Här kallas den ”sägen- och upplevelseväg” (Sagenerlebnisweg) och målet med uppgifterna som ska lösas är att bibringa de yngre vandrarna hur man bör bete sig i Alpernas natur samt vilka djur och växter man kan hitta där.


Ängarna var till vår glädje fortfarande fulla av blommor men också av kobajs, vilket båda våra söner lyckades trampa i. Detta förstörde dock inte deras humör så vi hade en väldigt lyckad vandringsdag i sensommarsolen.

Och bättre skulle det bli: efter en lunch med schweizisk mat nere vid Prodalp gav vi oss upp i jätteklätterställningen Cliimber. Där får man prova på utmaningar av olika svårighetsgrad men är hela tiden fullt säkrad tack vare ett finurligt låssystem. Vi hade aldrig gjort något liknande, men det tog inte lång tid innan mina söner hade lärt sig hur man förlyttar sig från en säkringsvajer till en annan. Själv var jag mycket imponerad över deras mod och snabbhet men det var ingening mot vad min fru kände, där hon stod och observerade oss nerifrån.













- - -
English version
Deutsche Version (kommt vielleicht auch mit der Zeit...)

No comments:

Post a Comment

Thank you for leaving a comment! I love feedback!