Pages

Saturday 9 August 2014

SE: Med bil till Tjeckien - Prag, České Budějovice och Český Krumlov


En av de för mig högt uppskattade fördelarna med att flytta till Zürich är att jag har kunnat återknyta en nära kontakt till Prag, min mammas hemstad. I Barcelona (där vi bodde tidigare) är Tjeckien en litet land, långt bort, medan det i Schweiz ligger betydligt närmare, inte bara rent geografistkt.

I år har jag redan hunnit vara i Tjeckien vid två tillfällen, senast i påskas med familjen och då fick vi ett antal riktigt fina dagar. Resan dit var visserligen seg – nästan sju timmar effektiv tid – men tack vare att vi kom med bil, kunde vi köra runt och upptäcka så mycket mer.

Dagarna i Prag tillbringade vi med långa stadspromenader, måltider med tjeckisk mat och besök i ölhallar. Min fru och jag var glad över att studentrestaurangen Velryba fortfarande fanns kvar, men var lite besvikna för att det var så få besökare på U Fleků och därför desto nöjdare med de moderna alternativen som, framför allt, Kozlovna Apropos (Kozel), men också konceptrestaurangkedjorna Kolkovna (Pilsner Urquell) och Potrefená husa (Staropramen). Våra barn åt som standard panerad kyckling eller schnitzel med pommes frites och drack multivitaminjos. För dem var höjdpunkterna i Prag besöket på ett för oss tidigare för oss okänt ”kristallmuseum” mittemot Masarykovo Nádraží, vattenrutschbanorna på Aquapalace och, kanske framför all, kvällen då vi tillsammans med våra släktingar bowlade och åt middag på Anděl Plzeňský Restaurant, ”hemma” i stadsdelen Smíchov.

Personligen uppskattade jag kanske mest mina löprundor upp på Petřín, varifrån man har en underbar utsikt över det hundratorniga Prag (stověžatá Praha) och i vars parker jag - liksom de flesta pragbor - har legat och hånglat i min ungdom. Okej, bara en gång, men ändå...

Český Krumlov

Vår längsta utflykt gick till Sydböhmen (Jižní Čechy), där vi sov över en natt i den nästan galet pittoreska lilla staden Český Krumlov. Här smakade barnen för första - men absolut inte sista - gången trdelník – ett traditionellt sött bakverk bakas över glödande kol. På vägen tillbaka upp till Prag stannade vi vid slottet Hluboká samt i de historiska städerna Písek och Tábor. Dessutom drog vi nytta av att vi alla nu förstår tyska och tog en guidad rundtur på det språket på bryggeriet varifrån ölet Budweiser egentligen kommer, alltså Budvar i České Budějovice.

Om vi passade på att storhandla i billiga Prag innan vi vände hem till Zürich? Naturligtvis! Om vi tänker åka tillbaka snart? Naturligtvis!

Jag vid slottet Hluboká 

České Budějovice
På bryggeriet Budvar i České Budějovice
Jag i Písek
Påsk i Tábor

- - -
English version 

No comments:

Post a Comment

Thank you for leaving a comment! I love feedback!