Pages

Sunday 6 April 2014

SE: Tyskt boktips: 'Schlangenkopf' (Ormhuvud) av Ulrich Ritzel

Under de senaste månaderna har jag läst flera deckare på tyska och någonstans på vägen har jag börjat inbilla mig att jag nu verkligen behärskar språket. Sedan började jag läsa Schlangenkopf ("Ormhuvud") av Ulrich Ritzel och fick den örfil som jag innerst inne visste att jag förtjänade. Under de femtio första sidorna var jag vid flera tillfällen på väg att byta ut boken och mer än en gång fick jag läsa om en eller två sidor.

Till mitt försvar vill jag hävda att Ulrich Ritzels berättarstil är inte den enklaste. Ett nytt kapitel innebär alltid att handlingen fokuserar på en annan persons perpektiv, men i stället för att tidigt nämna honom eller henne med namn, föredrar författaren att låta oss själva lista ut vem det är, fram till dess att han avslöjar det någonstans precis före kapitelslutet.

Den bild av Tyskland som skildras i den här romanen är kall och allt annan än vacker. Vi möter en poliskår som inte tar ett dödsfall på allvar, eftersom offret var en kriminell utlänning, men också cyniska krigsförbrytare, föräldralösa ungdomar och korrupta politiker. Inte undra på att huvudpersonen - den före detta kriminalkommissarien Berndorf – drömmer om en hund och lugnet i sommarstugan uppe vid den tyska Östersjökusten.

Ulrich Ritzel kan i vilket fall som helst bygga upp en väldigt komplicerad historia på ett trovärdigt sätt. Att han i den här romanen dessutom närde min fascination för Berlin kom som en bonus.

Hittills är Schlangenkopf utan jämförelse den bästa deckaren som jag har läst på tyska.

- - -
English version 
Deutsche Version (kommt auch mit der Zeit...)

No comments:

Post a Comment

Thank you for leaving a comment! I love feedback!