Pages

Friday 31 January 2014

SE: Boktips - "Isländsk Roulette" av Óskar Hrafn Thorvaldsson

Den andra deckaren som jag just har läst på tyska är Isländisch Roulette (”Isländsk Roulette”) av Óskar Hrafn Thorvaldsson. Helt rätt, den är en översättning från ett isländskt original, men som svensk kunde jag inte låta den boken stå kvar i bibiliotekshyllan. Dels var den ju så liten – perfekt att klämma ner i en datorväska – och dels ville jag få en känsla av om det verkligen finns en ”nordisk kriminallitteratur”.

Historien tar sin början under 2010, mitt under den isländska finanskrisen, då en av landets mest kända företagare och miljonärer blir mördad och får sina fingrar avskurna. Därefter följer parallella berättelser – i nutid får vi följa polisens utredningsarbete och i dåtid får vi reda på hur mordoffret hade byggt upp sin rikedom.

Jag tyckte att den här boken var ytterst lättläst, med en tämligen intressant intrig. Vad jag framför allt saknade var en inblick i typiskt isländska samtidsfrågor och hur ett kändismord påverkar ett så litet land som Island är. En poliskårs ofta infekterade (men samtidigt, som här, ibland närmast symbiotiska) relation till massmedia skildras däremot ingående, men ärligt talat, finns det någon modern deckarförfattare som inte tar upp det temat? 

- - -
Isländisch Roulette av Óskar Hrafn Thorvaldsson kan lånas på Pestalozzi-bibilioteken i Zürich.

- - -
English version 
Deutsche Version (kommt bald)

No comments:

Post a Comment

Thank you for leaving a comment! I love feedback!