Pages

Monday 9 December 2013

SE: Sankt Nikolaus, Schmutzli och Grittibänz


I fredags, den 6:e december, borde jag har skrivit om Samichlaus – schweizarnas variant av firandet av det givmilde helgonet Sankt Nikolaus. Jag borde ha skildrat hur han delar ut nötter, mandariner, pepparkakor (Lebkuchen) och choklad till snälla barn, allt medan hans kompanjon Schmutzli hotar att stoppa de elaka i sin säck.

Men nu blev det inte så, trots att jag ständigt försöker att få min familj som mönsterinvandrare. Nåväl, vi har i alla fall ätit en del Grittibänz – de sötbrödsgubbar som hör dagen till. Därmed vill jag meddela att vi alltså inte är principiella motståndare till den här traditionen. Vi saknade bara tid för att sätta oss in i den just nu. Men det kanske är lika illa det... ;)

- - -
English version
Deutsche Version 

No comments:

Post a Comment

Thank you for leaving a comment! I love feedback!