Pages

Sunday 3 November 2013

SE: Coachar mig själv i tyska och nätverkande


Jag har snabbt börjat att gilla Zürich som ”min nya hemstad” men samtidigt måste jag erkänna att flytten hit har, låt oss säga, skapat vissa brister i min livssituation. Därför arbetar jag nu målmedvetet för att överbrygga dem.

Svaghet nummer 1: Jag pratar inte tyska som en tysk (än mindre som en schweizare...)
  • Grammatiskt är jag förhållandevis stark på tyska men jag måste få upp mycket mer naturligt flyt i muntlig kommunikation. 
Metod: "Språktandem" och konversationsträffar
  • Från och med den här veckan har jag språktandem (jag lär ut svenska och två olika schweizare lär mig tyska) två dagar i veckan. Under dessa möten vill jag bli avbruten och korrigerad varje gång jag säger fel. 
  • Mina första konversationsträffar skulle jag ha haft förra veckan men de blev tyvärr inställda, så nu ser jag fram emot denna veckans två möjligheter: en med InterNations och en genom MeetUp. Vid träffar av denna typ ligger fokus på konversationen och nätverkandet snarare än på språket i sig, vilket gör dem till idealiska komplement till språktandem. 
Mål: Att före årsslutet nå såpass hög nivå att lokala företag ser mig som en möjlig kandidat också för säljjobb där kundkretsen domineras av tysktalande.

Svaghet nummer 2: Jag känner alldeles för få människor i Zürich
  • I "min förra hemstad" - Vilanova i la Geltrú (Barcelona) - var jag engagerad i många organisationer, vilket gav mig ett enormt kontaktnät dels av vänner, vänners vänner och bekanta, dels genom sociala media. Här har jag ingetdera.
Metod: Aktivt deltagande i ExPat-nätverk
  • Zürich är en "liten storstad" med perfekta kommunikationer så här finns inga ursäkter för att stanna hemma i stället för att ge sig ut och träffa människor. Vid det här laget börjar jag ha koll på de aktiviteter som ebjuds av det internationella nätverket InterNations och ska som bäst börja utforska MeetUp som alternativ. 
Mål: Att före årsslutet ses som en av de mest aktiva nätverkarna inom InterNations Zürich samt ha deltagit i minst tre icke-språkrelaterade aktiviteter inom MeetUp.

Upptill detta har jag börjat att engagera mig i olika, mer traditionella, föreningar, men mer om dessa nästa vecka.

- - -
English version
Deutsche Version 

No comments:

Post a Comment

Thank you for leaving a comment! I love feedback!