Pages

Sunday 20 October 2013

SE: Oktober i München – familjefest utan Oktoberfest



Åkte vi till München i Bayern (Tyskland) i oktober, men missade Oktoberfesten? Nej, som jag redan har nämnt, har våra barn haft två veckors schweiziskt höstlov, så vi åkte dit förra helgen eftersom det passade familjen. Att Oktoberfesten var över för i år visste vi redan. Mängder av ölförfriskade människor är inte något som våra barn behöver se. Ännu...

Trots att vi alltså kom till München under ”lågsäsong” var vårt första intryck att staden myllrade av folk. Kanske har vi vant oss vid lugnet i Zürich. Vi kunde dock inte undvika trängseln, för vi hade med oss långa inköpslistor. Prisnivån i Tyskland är ju enormt mycket lägre än i Schweiz.

Med cykelhjälmar, mössor och annat inhandlat kom turen till det kulturella och i det avseendet var resans stora mål det Tyska Muséet (Deutsches Museum). Detta är ett vetenskapligt museum som är så stort att en barnfamilj omöjligt orkar se allt på en dag. Vi hade redan i förväg valt ut avdelningarna om gruvor och rymdfart och intygar gärna att båda utställningarna överträffade våra högt ställda förväntningar.


Något som vi inte hade räknat med, men som både min fru och jag upplevde som helgens höjdpunkt, var den sociala kontakten med lokalbefolkningen. Under vår första middag hamnade vi, av en slump, på ett mycket genuint ölhak och där var alla vid vårt bord jättenyfikna på de tysktalande svenskarna. Om jag njöt av att vara på en plats där folk har en lättförståelig tysk dialekt? Jag skäms för att säga det, men det gjorde jag faktiskt. Jättemycket! ;)

Och så har vi det här med maten: Hjortgulasch med potatisknödel och rödkål. Spädgris med brödknödel och surkål. Nürnberg-korv med tysk potatissallad. Jag tackar ja till allt om det ger mig rätt att dricka ännu en sejdel bayerskt öl.

München ligger mindre än fyra timmar med bil från Zürich så frågan är när vi kommer tillbaka nästa gång. Vad sägs om Oktoberfest 2014?

- - -
English version
Deutsche Version

No comments:

Post a Comment

Thank you for leaving a comment! I love feedback!