Pages

Monday 14 October 2013

SE: Mer tyska hemma än i skolan


När en av min yngste sons lärare för någon vecka sedan berömde hans utveckling i det tyska språket, nämnde jag att vi numera pratar detta språk hemma, under de dagliga luncherna.

Det borde jag kanske inte ha gjort, för läraren i fråga stängde fort till dörren, och i enrum förklarade hon att hon inte tänkte stoppa mig, men att jag måste veta att det strider mot skolans pedagogik.

Som om jag inte redan visste det? Att man inte ska lära ut något annat än sitt modersmål till sina barn är den rådande grundregeln och den hyllas lika mycket i Sverige som här i Schweiz. 

Men vår situation ser annorlunda ut än den som målas upp i teorin.

För det första ska inte våra barn precis börja tala, utan är sju respektive tio år gamla, och alltså så mogna att det finns inte minsta risk att de blandar ihop språken.

För det andra så har de redan ett entydigt modersmål och inte utan stolthet kan jag påpeka att de är jätteduktiga på svenska.

För det tredje så börjar de båda ha ett visst ordförråd på tyska men får problem så fort de ska sätta ihop hela meningar.

Och, slutligen, så har de en pappa som också han måste få en chans att öva!

Så övar det gör vi, faktiskt så mycket att båda barnen hävdar att de nu pratar mer tyska hemma än i skolan. Jag hoppas verkligen att så inte är fallet! Men skulle skolan få för sig att klaga på min pegagogik får de vara inställda på att jag kanske protesterar tillbaka... ;)

- - -

No comments:

Post a Comment

Thank you for leaving a comment! I love feedback!