Pages

Thursday 17 October 2013

SE: Alputsikt från Stanserhorn och den världsunika linbanan CabriO


Min fru – som fortfarande har långt mycket bättre kunskap om Schweiz än jag – hade hört att berget Stanserhorn skulle vara väldigt sevärt. Dit tog hon därför hela familjen den här veckan, när barnen är mitt uppe i ett två veckor lång höstlov.


Under resan från Zürich till byn Stans ser man bergstoppar sticka upp vid horisonten, men de lyckades inte förbereda mig på vad som komma skulle. Jag vill hävda att till och med den sista sträckan upp till toppen lyckas bevara den hemligheten, för man har fortfarande bara utsikt norrut. 


Där ligger Vierwaldstättersee – den sjö där de tre kantonerna Uri, Schwyz och Unterwalden år 1291 slöt det avtal som blev den första grundstenen till förbundsrepubliken Schweiz. 


Sjön är jättevacker med sina konstiga former och staden Luzern inne i en av de många vikarna, men upplevelsen låg inom ramarna för det jag hade förväntat mig. När allt kommer omkring är ju Schweiz ett land som ofta tangerar gränsen till ”överpittoreskt”...


Den stora överraskningen kom i stället när vi nådde toppen av Stanserhorn och befann oss mitt i ett imponerande alplandskap. Plötsligt fick uttrycket Föralperna (Voralpen) ett konkret innehåll. Eftersom vi befann oss på 1.900 meters höjd låg det redan snö på sina ställen – till barnens stora glädje, naturligtvis.


Detta hade räckt för att göra oss nöjda med dagen, men Stanserhorn har dessutom något helt unikt att erbjuda: världsnyheten CabriO -  en ”cabriolet-linbana”. Gondolerna har två våningar och på den övre står man bokstavligen under bar himmel. 


Den 17 november stänger CabriO-linbanan för vintern men vi ser fram emot att komma tillbaka när den öppnar igen i april – för att möta våren på Stanserhorn.

Vierwaldstättersee och staden Luzern
En studie av Vierwaldstättersee med hjälp av kartan i Swiss Watching av Diccon Bewes

- - -
English Version
Deutsche Version (kommt bald) 

No comments:

Post a Comment

Thank you for leaving a comment! I love feedback!