Pages

Saturday 28 September 2013

SE: Från flytande till bra, från bra till nybörjare


I mitt CV har jag, hittills, klassat mig själv som ”snart flytande” eller till och med ”flytande” på tyska (Var lite schyssta nu, tack!).

Den verklighetsbilden fick sig en törn när jag nyligen var på arbetsförmedlingen RAV och handläggaren, under vårt samtal på detta språk, klassade mig som ”Bra”.

Allt enligt hans skala hade jag fortfarande möjligheten att ha svenska som modersmål (fattas bara), och vara ”mycket bra” på engelska, spanska, tjeckiska och katalanska.

Men med tyskan som referenspunkt i mittfältet (alltså bara ”bra”, inte ”mycket bra”) fick jag flytta ner franskan, ryskan och polskan till nivån ”nybörjare”. Undrar vad mina lärare i de språken skulle säga om det... Med det var, trots allt, på universitetet och det var ju, i ärlighetens namn, mer än några veckor sedan...

Förresten, när samme handläggare ville ha mitt mobiltelefonnummer frågade han efter mitt Handynummer. Ursäkta, men skulle vi inte säga Natelnummer här i Schweiz? ;)

- - -
English version
Deutsche Version

No comments:

Post a Comment

Thank you for leaving a comment! I love feedback!