Pages

Wednesday 18 September 2013

SE: Kan man lära sig högtyska i Schweiz?


Det är klart att man kan lära sig högtyska i Schweiz, men det är inte alls lika enkelt som man tror. Eller åtminstone inte, om man som jag föredrar att öva språkfärdigheter genom att lyssna på radio och tala med folk på gatan.

Under dagliga småpromenader, till och från barnens skolor och liknande, så passar jag på att lyssna hur folk här pratar. Resultatet är entydigt: Framför allt hör jag schweizertyska, förvånande tätt följd av engelska. Därefter är det ett större avstånd till salig blandning av andra språk där ryska möjligtvis är mer vanligt förekommande än franska. Högtyska hör jag i princip aldrig.

Enligt min ursprungliga plan skulle jag inte börja med schweizertyska förrän nästa år, men det får jag ändra på. Så länge kan jag ju inte vänta med att börja komma in i samhället här.

- - -
Deutsche Version

No comments:

Post a Comment

Thank you for leaving a comment! I love feedback!